Friday 9 December 2016

Entrepreneurial Traits

PENGENALAN
   
     Keusahawanan adalah di antara perkara yang terpenting kepada individu, keluarga, pembangunan masyarakat, pembangunan negara serta agama. Keusahawanan boleh didefinasikan sebagai keseluruhan sikap, nilai, pengetahuan dan kemahiran yang membolehkan seseorang itu mampu bahkan cekap untuk mencari, mengenal dan merebut peluang dan menterjemahkannya kepada strategi-strategi dan usaha-usaha perniagaan untuk faedah ekonomi dan keuntungan.

     Pada abad ke-21 ini, keusahawanan perlu berhadapan dengan perkembangan teknologi serta perubahan era globalisasi yang semakin pesat. Terdapat beberapa ciri yang perlu diambil kira oleh seorang usahawan pada abad ini bagi menjadikan usahawan tersebut lebih berdaya saing dan berdaya mampan serta membolehkan seseorang usahawan itu mendapat kelebihan persaingan berbanding dengan usahawan lain.

     Terdapat sepuluh ciri-ciri dan profil usahawanan pada abad ke-21. Antaranya adalah dapat melihat dan mengambil peluang, mempunyai maklumat, kreatif dan inovatif, mempunyai visi, berfikiran yang bebas, berdaya maju, optimistik, bertindak sebagai inovator, mengambil risiko yang diperhitungkan dan akhir sekali adalah sifat kepimpinan.


CIRI-CIRI DAN TOKOH USAHAWAN PERTAMA
KECEKALAN


     Usahawan yang berjaya perlu sentiasa bersabar dan konsisten dengan apa yang dilakukan. Untuk menjadi usahawan terulung, kita perlu mengamalkan sikap tidak mudah berputus asa dan sentiasa cekal dalam menjalankan apa sahaja perniagaan yang kita usahakan.



     Memetik contoh terbaik, kita boleh teladani usahawan atas talian Malaysia yang kini sedang melonjak naik bersama produknya sendiri. Beliau merupakan pengasas Dianz Legacy, Puan Nurul Diana binti Mohd Pudzi yang kini menjadi antara usahawan yang berjaya di Malaysia. Anak didik kepada Doktor Azizan Osman, iaitu sifu pemasaran terkemuka di Negara kita ini kini sudah mempunyai deretan produknya yang tersendiri yang sering menjadi tumpuan orang ramai malahan turut menjadi bualan kebanyakan gadis mahupun jejaka di Malaysia.

                                                                    
                 GAMBAR 1 : DIANZ LEGACY, PUAN NURUL DIANA BINTI MOHD


     Produk anak kelahiran Perak ini termasuklah Floral Mask, Nano Lightener dan Dianz Vitamin. Produk-produk ini bukan sahaja popular malahan turut mempunyai kesan yang terbaik bagi si pemakai apabila mereka konsisten dan yakin dengan penggunaannya. Hal ini dapat dibuktikan dengan respons dan testimoni berjaya dari pengguna-pengguna produk Dianz. Produk yang mengutamakan kesihatan tubuh badan serta muka ini mendapat perhatian seluruh penduduk Malaysia dan kemuncaknya pada Disember 2014 apabila Dianz Legacy berjaya mencapai sasaran jualan bersih sebanyak RM1 Juta dan jualan bersih  sebenar syarikat ini ialah RM2.8 Juta. Kejayaan ini bukanlah datang bergolek. Kesusahan dan kepayahan perlu diharungi oleh pengasas Dianz Legacy sebelum beliau meraih kejayaan sebegini.





        GAMBAR 2 : FLORAL MASK


                                           
           
                                                         GAMBAR 3 : NANO LIGHTENER


                                              
              
                                                             GAMBAR 4 : DIANZ VITAMIN


     Kecekalan Nurul Diana jelas dapat dibuktikan apabila beliau hanya bermula dengan menjual produk orang lain semasa beliau masih belajar. Dengan keuntungan yang agak memberansangkan, pengasas produk Dianz ini mencapai tekad mewujudkan produk kesihatan jenama sendiri. Beliau menghasilkan produk pertamanya iaitu Floral Mask. Selama tiga bulan memasarkan produk tersebut, Floral Mask tidak mendapat sambutan seperti yang dijangkakan. 1000 tiub Floral Mask yang dihasilkan berkulat kerana tiada yang ingin membeli. Bak kata pepatah, ku sangkakan panas hingga ke petang, rupanya hujan di tengah hari.


     Namun begitu, kegagalan memasarkan produk sendiri tidak menjadi pematah semangat untuk Nurul Diana meneruskan perniagaannya. Beliau bangkit mengkaji kembali kelemahan dirinya. Beliau akui ilmu perniagaannya belum lagi cukup dalam aspek pemasaran. Pengasas kepada Dianz Vitamin ini dengan azam yang tinggi pergi menghadiri seminar Doktor Azizan Osman, seorang yang pakar dalam bidang pemasaran demi menajamkan ilmu beliau demi menjual produknya.


     Dengan hatinya yang cekal dan ilmu yang semakin mantap, 1000 tiub Floral Mask keluaran bulan pertama melonjak kepada 10 000 tiub Floral Mask dalam masa hanya satu minggu. Dan kini, Dianz Legacy sudah mampu berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah setaraf dengan syarikat-syarikat perniagaan yang Berjaya di Malaysia. 


     Perniagaan secara atas talian terutamanya di laman sosial Facebook ini kini mempunyai berpuluh-puluh stokis dan pengedar yang bernaung di bawah satu bumbung iaitu Dianz Legacy. Nurul Diana sangat mementingkan kejayaan para stokis dan pengedarnya. Beliau sering mengadakan pertemuan bersama mereka untuk mengetahui perkembangan perniagaan masing-masing dan nasihat-nasihat yang boleh dikongsi bersama.


CIRI-CIRI DAN TOKOH USAHAWAN KEDUA
OPTIMISTIK

     Dato’ Haji Ramly mempunyai ciri usahawan yang optimistik iaitu sentiasa berfikiran kehadapan dan positif terhadap tindakan yang diambil oleh beliau. Pada mulanya, perniagaan tersebut menemui kegagalan kerana permintaan terhadap burger yang kurang memberangsangkan daripada pelanggan. Seperti yang kita ketahui, rakyat Malaysia lebih gemar makan nasi dimana nasi merupakan makanan ruji daripada burger. Oleh itu, beliau tidak bersikap pesimis terhadap sebarang kesulitan dan kesempitan yang dihadapinya malah semakin bersemangat dan bersikap positif untuk meneruskan perjuangannya.

                                             

                                            GAMBAR 5 : DATO’ HAJI RAMLY




     Optimistik adalah apa yang diperlukan bagi seorang usahawan untuk memulakan sesuatu yang baru. Ia memberikan mereka peluang untuk meyakinkan orang lain agar percaya kepada kemampuan mereka. Semangat yang ada pada Dato’ Haji Ramly ini sangat kuat apabila beliau dari jatuh beliau bangkit sehingga berjaya dan terkenal serta mempunyai syarikat yang kukuh. Produk berjenama Ramly kini begitu unggul di pasaran Malaysia dan bakal ke taraf antarabangsa sesuai dengan slogannya, “Pastikan Ramly, baru beli”.


     Dato’ Haji Ramly bin Mokni merupakan pengasas kepada Burger Ramly yang merupakan syarikat burger bumiputera dan namanya tidak asing lagi di pasaran Malaysia kerana mudah didapati di tepi jalan dan restoran. Menurut Dato' Ramly, perniagaannya bermula secara kecilan di rumah sendiri. Pada tahun 1978, Malaysia terpaksa berdepan dengan isu berkaitan daging lembu yang diimport. Umat Islam di Malaysia pada ketika itu, mempunyai masalah dalam mengenal pasti sama ada daging yang diimport adalah halal atau haram. Dato’ Haji Ramly seterusnya berpeluang untuk melibatkan diri dalam industri pembuatan makanan beku dan kemudiannya memutuskan untuk menghasilkan burger daging lembu sendiri dengan modal awal sebanyak RM2 000 sahaja. Beliau dilihat sangat berfikiran kehadapan dengan keputusan yang diambil.


                     
                        
                                     


                                               
GAMBAR 6 : BURGER RAMLY


     Burger Ramly diasaskan pada tahun 1979 manakala Syarikat Ramly Burger telah ditubuhkan pada 13 Julai 1984. Ia lebih menumpukan kepada pemprosesan dan pembuatan produk makanan seperti daging, ayam dan juga produk makanan laut dan frankfurter. Berkat kesungguhan beliau, akhirnya syarikatnya telah berjaya berkembang. Ramly Food Processing Sdn. Bhd, Ramly Mokni Marketing Sdn. Bhd, Ramly Supermart Sdn. Bhd dan Ramly Mokni Bakery Sdn. Bhd adalah contoh anak-anak syarikat miliknya. Berkat dari ciri-ciri optimistik yang ada pada diri beliau, Dato’ Haji Ramly telah memenangi tiga kali Anugerah dari Bank Pembangunan, "Anugerah Projek Terbaik" (1982), "Pembangunan Pelanggan Anugerah" (1984) dan "Anugerah Usahawan Jaya" (1992).



CIRI-CIRI DAN TOKOH USAHAWAN KETIGA
BERKEYAKINAN TERHADAP KEBOLEHAN DIRI

     Dato’ Aliff Syukri bin Kamarzaman merupakan seorang usahawan muda yang berjaya yang dilihat mempunyai ciri usahawan iaitu berkeyakinan terhadap kebolehan diri. Yakin terhadap kebolehan diri bermaksud usahawan mempunyai pendirian dalam membuat sebarang keputusan. Seperti yang dilihat, Dato’ Aliff Syukri sendiri yang mempromosikan produk yang diasaskan oleh beliau di pasaran dengan tagline nya sendiri iaitu ‘terlajak laris!’. Walaupun begitu, terdapat pelbagai komen dan kritikan serta pandangan negatif orang ramai terhadap cara beliau mempromosikan produk tersebut. Namun, ia sama sekali  tidak mematahkan semangat beliau untuk terus mempromosi produk tersebut. Kebolehan beliau bercakap dan mepromosikan produknya ternyata lain dari yang lain dan dapat mempengaruhi pelanggan untuk membelinya.

                                  

                               
GAMBAR 7 : DATO’ ALIFF SYUKI BIN KAMARZAMAN


          Kini, kita dapat lihat Dato' Aliff Syukri muncul di kaca-kaca televisyen, radio serta akhbar dan majalah untuk mempromosi produk-produk serta berkongsi rahsia kejayaan beliau. Keyakinan terhadap kebolehan, keupayaan, dan kemampuan diri amatlah penting untuk menjamin kejayaan perniagaan yang diasasnya.


     Dato’ Aliff Syukri Kamarzaman. merupakan pengasas kepada produk kosmetik dan kesihatan, D’Herbs Holdings (M) Sdn. Bhd. Beliau berkahwin dengan Datin Nur Shahida Mohd Rashid dan dikurniakan 3 orang anak. Selain itu, beliau juga merupakan anak kedua kepada pengasas produk kosmetik Sendayu Tinggi, Rozita Ibrahim. Beliau mendapat gelaran Dato’ seawal usia 23 tahun. Penglibatan Dato’ Aliff Syukri dalam dunia perniagaan wujud sejak kecil lagi. Bermula dengan berniaga secara kecil-kecilan akhirnya membuahkan hasil yang lumayan kini.
                        
                               

                       
GAMBAR 8 : PRODUK KOMESTIK DAN KESIHATAN D’HERBS

   

     Pada peringkat awal pengenalan jenama D’Herbs ini, pelbagai kerja dilakukannya sendirian termasuk mengelilingi Malaysia untuk tujuan promosi. Pelbagai tugas dilakukannya serentak termasuk menjadi pemandu dan ejen pemasaran. Beliau tetap percaya dan yakin bahawa produknya akan berjaya dimana D’Herbs merupakan produk yang mampu dimiliki oleh setiap lapisan masyarakat.


     Produk-produk dihasilkan di kilangnya sendiri iaitu Aliff Herbs Manufacturing Sdn BhD'Herbs kini telah menjadi satu jenama yang semakin mendapat tempat di hati pengguna samada di Malaysia, Singapura dan Brunei dengan beroperasinya secara rasmi di Wisma D'Herbs di Kota Damansara. D’herbs Holdings (M) Sdn Bhd juga telah terpilih untuk menerima anugerah ‘Putra Brand Awards 2015 Bronze’.


CIRI-CIRI DAN TOKOH USAHAWAN KEEMPAT
KERAJINAN, KOMITMEN, KEAZAMAN DAN KETABAHAN


     Setiap daripada kita walaupun sekali dalam seumur hidup pastinya pernah menggunakan kasut berjenama Bata yang sememangnya cukup terkenal sebagai satu jenama kasut yang mampu dimiliki. Tahukan anda siapa pengasas Bata?

     Pengasas syarikat Bata ialah Tomas Bata anak kelahiran Zlin, Czechoslovakia. Beliau juga merupakan orang yang bertanggungjawab membina dan memajukan jenama Bata sebagai satu jenama yang unggul di dunia. Namun malangnya beliau telah meninggal pada tahun 1932 kerana kemalangan pesawat akibat cuaca buruk.


                                   
                              
                                         
                                              GAMBAR 9 : TOMAS BATA

    
     Jenama Bata sendiri telah melalui sejarah yang panjang sebelum menjadi satu jenama yang gah dan dikenali hampir seluruh dunia. Jenama Bata mula dikenali di Malaysia apabila kedai Bata pertama di negara ini dilancarkan pada 1930 di bangunan Capitol, Singapura. Lima tahun kemudian, kilang kasut Bata ditubuhkan di Klang, Selangor untuk pasaran dalam dan luar negara. Bersama-sama dengan ahli keluarganya, Anna dan Antonin Bata, mereka bertanggungjawab kepada penubuhan syarikat ini yang kini menjadi satu fenomena dalam industri kasut.


                                         

                                 
GAMBAR 10 : CONTOH KASUT BERJENAMA BATA

                                  
      

                              
GAMBAR 11 : CONTOH KEDAI KASUT BERJENAMA BATA

    

     Pada permulaanya, mereka hanya beroperasi di sebuah ruang kecil dengan tenaga kerja hanya seramai 4 orang. Namun, hasil keazaman yang tinggi dan komitmen yang sepenuhnya, kilang Bata yang pertama telah dibina pada 1900. Berkat kerajinan beliau, perniagaan kasut Bata semakin menguntungkan sehinggalah syarikat tersebut telah mengeluarkan lebih 2 juta pasang kasut dalam setahun melalui 5,000 orang pekerja ketika Perang Dunia pertama berlangsung.

     Walau bagaimanapun, perniagaan beliau diuji dek tunggakan hutang yang banyak sehinggalah beliau terpaksa mengurangkan pengeluaran untuk menjimatkan kos.
Bagaimanapun di bawah kepimpinan Tomas, beliau banyak memperkenalkan revolusi baru dalam bidang pengurusan kilang serta banyak mempelajari teknik pengurusan dari pengeluar kereta terkenal Amerika Syarikat (AS), Henry Ford. Berkat ketabahan beliau dalam menghadapi krisis ini, syarikat Bata telah keluar dari ‘zon gelap’ dan telah menjadi pengeksport utama kasut di dunia.


     Sehingga kini syarikat ini menjual sebanyak satu juta kasut sehari, mempunyai pekerja seramai 40,000 orang, mempunyai 4,600 kedai di seluruh dunia di lebih 50 negara serta memiliki 40 kilang di 26 buah negara. Sejumlah 14 bilion pasang kasut pula telah dijual dan dipakai oleh penduduk di serata dunia sejak dari awal penubuhanya sehingga kini.



CIRI-CIRI DAN TOKOH USAHAWAN KELIMA
DORONGAN KE ARAH KEJAYAAN


     Noor Neelofa Binti Mohd Noor atau lebih dikenali sebagai Neelofa bukan lagi nama baru dalam kalangan artis Malaysia. Anak kelahiran negeri Kelantan ini bukan sahaja aktif dalam bidang pengacaraan dan lakonan, malah beliau juga disenaraikan antara usahawan yang berjaya. Jenama tudung Neelofa yang dikenali sebagai Nealofar Hijab telah mendapat tempat di hati pengguna sejak dari awal pengeluarannya lagi.      

                                             

                               
GAMBAR 12 : NOOR NEELOFA BINTI MOHD NOOR

                                            

                                             
GAMBAR 13 : TUDUNG NEELOFA


     Perniagaan yang pada mulanya hanya secara atas talian dan di bazar itu terus berkembang dan kini produk Naelofar Hijab sudah dieksport ke lebih 30 buah negara termasuk Singapura, Brunei, London, Australia, Belanda dan Amerika Syarikat. Malah, Neelofa turut berhasrat untuk mengukuhkan lagi empayar perniagaan di arena antarabangsa dengan menubuhkan syarikat serantau pertamanya di New York, Amerika Syarikat.



     Sikap Neelofa yang mempunyai semangat dan keupayaan untuk maju ke hadapan ini bukan sahaja menjadikan beliau sebagai usahawan, malah turut disenaikan sebagai jutawan muda di negara ini. Media antarabangsa BBC melaporkan, jenama tudung miliknya meraih jualan RM50 juta pada tahun 2015 iaitu dua kali ganda jumlah sasaran asal yang mana jumlah tersebut hasil jualan secara atas talian sahaja.


     Dorongan untuk berjaya dalam diri beliau akhirnya membuahkan hasil apabila Neelofa menerima anugerah ikon wanita sempena anugerah ‘Tribute To Women’ Malaysia 2016 oleh Raja Permaisuri Agong, Tuanku Hajah Haminah. Beliau juga berazam untuk menjadikan jenamanya sebagai jenama hijab nombor satu dunia.



     Sesuai untuk semua peringkat usia, Nealofar Hijab direka bagi menampilkan hijab sebagai pemakaian yang moden, bergaya dan mudah bagi wanita yang berkeyakinan tinggi. Neelofa juga menjelaskan bahawa jenama tudungnya itu sentiasa mengeluarkan produk-produk baharu mengikut peredaran semasa supaya momentum penjualan tidak berada di takuk yang lama. Malah, Nealofar Hijab juga mempunyai wakil-wakil jualan di London dan Istanbul. Sebagai seorang yang bercita-cita besar, Neelofa turut memberitahu hasratnya untuk meneroka pasaran di Timur Tengah.


     Dorongan untuk berjaya yang tinggi dalam diri beliau dibuktikan lagi apabila Neelofa menceburi pelbagai bidang perniagaan antaranya adalah kanta lekap dengan jenama Lofalens, kasut dengan jenama LofaHeels dan produk minuman kesihatan BellaVita.


CIRI-CIRI DAN TOKOH USAHAWAN KEENAM
KESUNGGUHAN

    
Walter Elias Disney dilahirkan pada 5 Disember 1901. Minatnya yang mendalam terhadap seni dan lukisan amat jelas kelihatan. Dia mula melukis dan menjual beberapa lukisan dan lakarannya pada jiran tetangga seawal umurnya 7 tahun di mana bermulanya segalanya.

     Ketika menghadiri McKinley High School di Chicago, dia mengalihkan perhatian kepada lukisan dan fotografi, di samping menyumbang kepada
sekolah. Pada waktu malam, dia mengembangkan kebolehan lukisan beliau dengan menghadiri Akademi Seni Halus. Ia juga adalah jelas bahawa dia benar-benar menikmati alam semula jadi dan hidupan liar. Oleh kerana mendapat galakkan daripada ibu dan abangnya Roy, dia mula untuk membangunkan dan memupuk lebih jauh bakat beliau untuk melukis. Pada satu ketika, Walt telah diupah untuk bekerja di akhbar Kansas City Star. Beliau kemudian telah dipecat dari kertas untuk "kekurangan kreativiti" beliau. (Tahun kemudian, The Walt Disney Company akan membeli ABC yang dimiliki The Kansas City Star.) Bukankah itu ironis?

     Kemudian, beliau meneruskan kerjaya dalam seni komersil, khususnya animasi. Beliau mula menghasilkan filem pendek untuk perniagaan tempatan di Kansas City, tetapi apabila dia mencipta apa yang dikenali sebagai "Alice Comedies", tentang seorang gadis hidup dalam dunia animasi,
duit mulai berkurang dan syarikat beliau mula menjadi muflis. Tetapi Walt tetap tidak mengalah. Beliau bertekad untuk mula dari bawah semula dan berhijrah ke West Hollywood. Ketika itu beliau berumur hanya 21 tahun.

     Selepas ujian dan seksaan,
dengan wang yang sangat sedikit, kegigihan Walt adalah berbaloi apabila kemahiran animasi beliau dipilih oleh industri perfileman pada tahun 1928. Oleh itu, Mickey Mouse dilahirkan. Steamboat Willie adalah kartun bunyi pertama disegerakkan. Hal ini mendorong beliau untuk terus berjaya hingga ke Technicolor. Beliau memegang paten selama 2 tahun dan pada masa yang sama membuat secara eksklusif dan meningkatkan kartun warna.

     Di
kemudian hari, sesuatu tragedi telah melanda. Pada tahun 1938, ibunya meninggal dunia akibat kelemasan, disebabkan oleh relau yang rosak di rumah di mana Walt dan abangnya Roy telah beli untuk ibu bapa mereka. Kematian ibunya akan menghantui mereka untuk sepanjang hidup.

     Kemudian, terdapat Perang Dunia II. Ini memerlukan Walt, dan Burbank Studio
yang baru dibangunkan, untuk menyerlahkan bakat beliau pada pengeluaran latihan dan propaganda filem untuk angkatan tentera. Walaubagaimanapun, Walt masih mampu untuk mencari masa untuk membuat filem komedi pendek, yang dihasilkan untuk orang awam dan anggota tentera, untuk membangkitkan semangat.

     Akhirnya, pada tahun 1955, impiannya menjadi kenyataan, walaupun taman yang dicadangkan pada asalnya ditolak oleh bandar Anaheim, berdasarkan pemikiran mereka bahawa ia akan menarik "riff-raff". "Tempat paling bahagia di bumi" seperti yang dikenali hari ini, dibuka kepada jumlah sebanyak $ 17 juta dolar. Pada peringkat pertama, menganjurkan hiburan dan taman tema dilahirkan. Terima kasih kepada Walt Disney, berjuta-juta orang dari seluruh dunia dapat menikmati satu atau dua hari, dan berkelakuan seperti seorang kanak-kanak, sama ada anda adalah remaja atau kanak-kanak, dan sedar bahawa ada sesuatu yang boleh dikatakan untuk impian yang besar dan ketawa yang kuat.

                              

                                       
GAMBAR 14 : WALTER ELIAS DISNEY

   BIOGRAFI TOKOH USAHAWAN BERJAYA
NAMA
TAN SRI MOKHZANI BIN MAHATHIR
UMUR
54 TAHUN (JANUARI 1961)
WARGANEGARA
MALAYSIA
NILAI KEKAYAAN
US$ 1.2 BILION (2014)
IBU DAN BAPA
TUN MAHATHIR MOHD DAN SITI HASMAH MOHAMAD ALI
SUMBER HARTA
PERNIAGAAN GAS DAN MINYAK
STATUS
BERKAHWIN DAN MEMILIKI 5 ORANG ANAK



LATAR BELAKANG TOKOH


     Beliau merupakan anak kedua dari kepada bekas Perdana Menteri Malaysia Tun Dr. Mahathir Mohamad dan Siti Hasmah Mohamad Ali. Beliau lahir pada Januari 1961 dan kini beliau berusia 54 tahun. Seperti adiknya, beliau menunjukan minat dalam bidang perniagaan sejak dari kecil. Beliau menunjukkan yang amat tinggi dalam bidang petroleum dengan menyambungkan pelajarannya dalam Bachelor of Science in Petroleum Engineering di University of Tulsa, Oklahoma, U.S.A. Beliau menubuhkan sebuah syarikat pelaburan bernama Kencana Capital Sdn Bhd yang berniaga dalam bidang Oil and Gas service provider,IT,automotif dan hartanah.Sebelum ini beliau pernah bekerja sebagai ‘wellsite operations engineer’ di Sarawak Shell Berhad. Selepas itu, beliau beralih kearah perniagaan dengan penubuhan syarikat tersebut. Beliau sekarang merupakan salah seorang usahawan yang berjaya di Malaysia dengan mempunyai asset kekayaan yang dianggarkan bernilai sebanyak 1.2 billion USD.


     Untuk menjadi seorang usahawan yang berjaya, seseorang individu mestilah memiliki ciri-ciri yang sepatutnya ada dalam diri seorang usahawan. Tan Sri Mokhzani Mahathir mempunyai ciri-ciri yang telah menyebabkan beliau menjadi seorang tokoh usahawan yang terkenal dan termasyhur di Malaysia mahupun dalam bidang minyak dan gas. Antara ciri yang terdapat dalam diri tokoh ialah perasaan ingin tahu, melihat dan merebut peluang, menggunakan strategi-strategi pengaruh, keyakinan diri, lokus kawalan dalaman dan banyak lagi.


1.    PERASAAN INGIN TAHU

     Beliau telah menerapkan ciri ini dalam diri beliau untuk menjadi sepertimana beliau berada sekarang. Bagi manusia, perasaan ingin tahu merupakan satu ciri yang amat penting dalam diri setiap individu. Dengan lahirnya persaan ini, ia kan membantu seseorang untuk berusaha mendapatkan kepastian tentang apa yang ingin diketahui. Tan Sri telah menunjukkan sifat ingin tahu beliau tentang minyak dan gas dengan menyambungkan pelajaran beliau dalam bidang tersebut. Persasan ingin tahu inilah yang telah membawa beliau kearah perniagaan minyak dan gas yang terbesar di negara ini. Tanpa ciri ini dalam diri individu, ia akan mengurangkan semangat seseorang untuk mencari atau berusaha untuk mendapatkan maklumat tentang sesuatu perkara dan akan melahirknan seseorang yang kurang berpengetahuan.

2.    MELIHAT DAN MEREBUT PELUANG

     Ini merupakan salah satu ciri yang amat penting bagi sseseorang usahawan. Tanpa kemahiran merebut peluang seseorang keusahawan akan ketinggalan dan kurang berjaya.Beliau merupakan seorang yang berkemahiran dalam merebut peluang dengan mengambil peluang membuka perniagaan dalam bidang yang beliau mahir. Dengan ilmu yang beliau ada dalam bidang petreoleum, beliau telah membuka sebuah perniagaan tersebut yang telah menjadi perniagaan terbesar di Malaysia.

3.    KEYAKINAN DIRI
     Sepertimana yang diketahui, keyakinan diri amat penting untuk melahirkan individu yang cemerlang. Tanpa keyakinan diri,seseorang individu tidak akan berjaya dan meneruskan apa yang telah diimpikannya. Dengan keyakinan diri yang amat tinggi, beliau telah menyandang pelbagai jawatan yang tinggi. Beliau telah dilantik sebagai Ahli Lembaga Pengarah SapuraKencana Petroleum sebagai Pengarah Bukan Eksekutif Bukan Bebas dan Naib Pengerusi. Beliau juga telah dilantik menjadi ahli Jawatankuasa Imbuhan SapuraKencana Petroleum. Beliau juga berkhidmat sebagai Pengerusi Jawatankuasa Pilihan dan ahli Jawatankuasa Imbuhan Kencana Petroleum. Dengan keyakinan diri yang ada dalam diri beliau telah membuatkan beliau dipercayai orang untuk menyandak jawatan-jawatan yang besar.

4.    LOKUS KAWALAN DALAMAN
     Lokus kawalan dalaman merupakan kepercayaan seseorang individu terhadap kebolehan dirinya tanpa dipengaruh oleh faktor luar. Ciri ini jarang lahir dalam diri individu tanpa dibentuk dan dipraktikkan.Beliau memang menunjukkan ciri ini dalam diri beliau dengan meninggalkan kerja sebagai wellsite operations engineer di Sarawak untuk menceburi bidang perniagaan. Tanpa lokus kawalan dalaman yang tinggi dalam diri beliau, beliau tidak akan berani mencuba untuk berubah arah dan mungkin tidak berjaya sepertimana sekarang.

5.    MENGGUNAKAN STRATEGI-STRATEGI PENGARUH
     Seperti yang diketahui, beliau mempunyai latar belakang keluarga yang terkenal di Malaysia.Beliau telah menggunakan pengaruh ini dengan sangat baik untuk membuka sebuah perniagaan petroleum terbesar di Malaysia. Pandai meggunakan pengaruh amat penting bagi melestarikan sebuah impian menjadi kenyataan. Beliau amat mahir dan bijak untuk mengatur strategi dalam perniagaan beliau yang membuat beliau berjaya ke tahap yang lebih tinggi.



KESIMPULAN

     Kesimpulannya, selain daripada tokoh-tokoh yang telah disebut di atas, iaitu Pengasas Dianz Legacy, Puan Narul Diana binti Mohd, Dato’ Haji Ramly, Dato’ Aliff Syukri Bin Kamarzaman, Tomas Bata, Noor Neelofa binti Mohd Noor, Walter Elias Disney dan juga Tan Sri Mokhzani Bin Mahathir, juga adalah lagi beribuan usahawan yang ada di Malaysia dan di dunia ini. Mereka mempunyai cara mereka untuk beroperasi perniagaan mereka sehingga membawa kejayaan.


     Sebagai seorang usahawan yang berjaya, tidak semestinya mereka perlulah memiliki semua ciri-ciri yang perlu ada sebagai usahawan. Setiap usahawan mesti mempunyai ciri-cirinya tersendiri untuk mencapai kejayaan mereka. Sebelum seorang usahawan berjaya, mereka pun pernah menghadapi pelbagai rintangan.   Setiap usahawan mempunyai perbezaan dengan individu yang lain. Mereka yang memiliki pengalaman dan pengetahuan dapat mereka melihat, menganalisis dan merebut peluang-peluang perniagaan yang tidak dapat dilihat oleh orang lain.

     Usahawan yang berjaya bukan sahaja hanya memenuhi kehendak mereka dengan mengaut keuntungan yang besar tetapi juga perlulah menjaga kebajikan masyarakat yang memerlukan usahawan menghulurkan tangan terhadap mereka. Kewujudan usahawan dapat memajukan ekonomi negara kita dan juga menaikan taraf hidup masyarakat.



RUJUKAN

Carian melalui internet:

  1. Pengasas Dianz Legacy;
  1. Tan Sri Mokhzani Mahathir;
  1. Dato’ Aliff Syukri;
  1. Dato’ Haji Ramly bin Mokni; 
  1. Tomas Bata;
  1. Neelofa;













                                                                                                                             












1 comment:

  1. Top 10 Casinos with Bonuses and Rewards by Real Players at Lucky Club
    Discover the top 10 casino sites that give players luckyclub bonus money and rewards. Play slots, table games and more. ✓ Get Free Spins Welcome Bonus.

    ReplyDelete